Rörlig content står på topplistan av vad svenskarna ägnar sig åt på nätet. Undersökningar visar nämligen att vi ligger etta i världen när det gäller rörlig content, och mest tittar folk mellan 15-34. Med en så tydlig efterfrågan och en ljus framtid kanske det vore en bransch att ge sig in i? Varför inte ladda ambitionen och bli bäst på rörlig content på en producentbyrå?

Om en målsättning har varit att skapa animation i världsklass ska du definitivt fundera på att röra dig åt rörlig content. En undersökning från MMS som dagensmedia.se har tagit del av, tittar närmare hälften av alla svenskar dagligen på rörlig content – en bransch som är i ständig utveckling. Den vanligaste kanalen är YouTube och andra Play-tjänster.

Visst du till exempel att om bara några år kommer 80% av den informationen som finns på internet vara rörlig? Om man får tro trendspanarna, alltså.

Rörligt innehåll 

Rörlig content syftar till det rörliga innehåll vi tittar på varje dag. Det sägs att om bara några år kommer det stå för 80% av allt innehåll. Hjärnan föredrar nämligen rörliga bilder och vi har lättare att ta till oss information snabbt på det sättet.

via GIPHY

I många år har det rörliga content-tittandet i Sverige legat högst i världen:

”Många har därför förväntat sig att ökningen av räckvidden ska avstanna, men så är inte fallet ännu, Både den dagliga räckvidden och tittartiden fortsätter att öka. Det är dock intressant att notera att Yotubes tittartid ligger still, medan tittartiden för övriga play-tjänster ökar, säger Magnus Ansehlm, vd på MMS, i ett pressmeddelande.” – Dagens Media

Webb-TV har redan gått om linjär TV och 15-34åringar tittar som mest. Kanske är det också så att vi föredrar rörlig content online; men när det gäller nyheter är vi fortfarande mycket fästa vid tidningarna.

via GIPHY